مستربچ یا افزودنی چیست ؟

مستربچ درواقع یک ماده افزودنی از پلاستیکی است که برای ایجاد خواص یا تغییر رنگ به ترکیب مواد نایلون یا نایلکس قبل از شروع تولید اضافه میشود. همان طور که میدانید جنس این افزودنی ها باید با جنس خود محصول یکی باشد تا موقع تولید اشکال به وجود نیاید.

انواع مستربچ های پر مصرف در صنعت نایلون و نایلکس

مستربچ کربنات 

گرانول کربنات کلسیم به دانه های ریزی گفته می شود که از کربنات کلسیم ساخته می شوند که جهت کاهش هزینه های اولیه و دادن خاصیت ویژه در تولید مواد پلاستیکی از آن استفاده می شود لازم به ذکر است به آنها مستربچ کربنات کلسیم یا پرکننده گفته می شود. ما در ادامه بیشتر به مستربچ های پرکننده خواهیم پرداخت و عوامل تاثیر گذار در قیمت گرانول کربنات کلسیم را تشریح می دهیم.

شفاف کننده

از این مستربچ برای از بین بردن کدری محصول بهره برداری می شود که به علت ایجاد عبور نور بیشتر در محصول جلای بیشتری به مصنوعات پلاستیکی می بخشد. از کاربرد های شفاف کننده ها استفاده آن ها در فیلم های معمولی و نازک و ضخیم و ظروف یکبار مصرف و انواع مصنوعات پلاستیکی می باشد.

افزودنی لیز کننده

مستربچ های لیزکننده که با نام‌ مستربچ اسلیپ (Slip) نیز شناخته می‌شوند، برای کاهش مقاومت فیلم به لیز خوردن روی خود یا بخش‌های دیگر، استفاده می‌شوند. سطوح پلیمری اغلب اصطکاک بالایی دارند که منجر به بروز مشکلاتی در حین مراحل تولید و در فرایندهای پیچاندن رول فیلم‌ها، تولید کیسه، عملیات بسته‌بندی، رهایش قالب می‌شود.

مستربچ رنگی

مهم ترین کاربرد مستربچ دادن رنگ به مواد پلاستیکی می باشد، از آنجایی که مواد پلیمری به خودی خود بی رنگ هستند معمولا مورد استفاده قرار نمی گیرند و نیاز به درصدی از مستربچ (بین 1 تا 3 درصد) دارند لازم به ذکر است که مستربچ ها می توانند به جر رنگ ویژگی خاصی را به مواد پلیمری اضافه کنند.